昨年BandcampにてEPを、今年は7インチとタワレコ限定のCDシングルをリリースと、メディアの異なる3作品でじわじわとその奇妙な名を浸透させてきたyahyelが、初のフル・アルバムを完成させた。彼らは池貝峻篠田ミル杉本亘の3人で結成され、現在はVJとドラムスを迎えた5人編成。鋭角なエレクトロニック・ビートとアトモスフェリックな音像のなかを官能的なヴォーカルが泳ぐそのサウンドは、ジェイムズ・ブレイクウィークエンドインク・ノー・ワールドなどのオルタナティヴなR&Bや、同時代のフューチャーなビート・ミュージックと自然に響き合うセンスを備えていて、それらと比肩し得る風格すら感じさせる。“The Flare”のようなアップリフティングな曲もあれど、アルバムを通してダウナーかつディストピア的な世界が描かれているのだが、その荒涼とした光景からスウィートなメロディーが浮かび上がる“Alone”がとりわけ美しい。そして何より、繊細でいてパワフルな歌が、本作に普遍的な魅力を与えている。

 

[English Translation]
yahyel have steadily made their quirky name widely known with their past three releases on different formats: 2015 saw an EP appear on Bandcamp before this year’s 7" and Tower Records-only CD single. Now, the Japanese band return with their debut full-length album. Originally formed by Shun Ikegai, Miru Shinoda and Wataru Sugimoto, yahyel have now grown to a quintet with a VJ and a drummer. Here, they draw a soundscape with sharp electronic beats and atmospherics sensual vocals float upon, the band’s creative sense resonating with their contemporaries' futuristic beat music and alternative R&B by the likes of James Blake, The Weeknd and Inc. No World. Their confidence even feels on par with those talents. Despite some uplifting moments like "The Flare," the album depicts a bleak, dystopian world throughout. In contrast, the way the mellifluous melody of "Alone" emerges from the desolate scenery is particularly celestial. Above all, it is delicate yet powerful vocals that lend the album an engrossing charm that stands the test of time.