例えばm-floの新作で浜崎あゆみがラップに挑戦しているように、あるいはいとうせいこうのリリックでラップしていたももいろクローバーZが今度は鎮座ドープネスEVISBEATSとコラボすることを明かしているように、もしくはハロー!プロジェクト全般においてラップ表現が昔から普通のことであったように、ラップ・パートの導入や曲単位でのトライという行為は、チャレンジ精神旺盛なアイドルに限らず、多くの女性アーティストにとってより一般的なヴォーカル表現の選択肢となって久しいです。一方で、いわゆる女性MCの作品がより広い層のリスナーから支持を集めるというケースも見受けられるようになってきました。

【参考動画】m-floの2014年作『FUTURE IS WOW』より浜崎あゆみとの“My Way”

 

 つまり、このようにして新奇さがなくなってくると結局は個々がどのようにラップしているかが重要になるわけで……本稿ではヒップホップ的かどうかといった部分はあえてスルーして、女性の喋りをヴォーカルとしていかに機能させているのか、その魅力がどのように各々の作品に活かされて個性となっているのかを、この好況から探ってみましたよ! *bounce編集部

【参考動画】MARIAの2013年作『Detox』収録曲“Helpless Hoe”

 

▼関連作品

左から、m-floのニュー・アルバム『FUTURE IS WOW』(rhythm zone)、ももいろクローバーZの2013年作『5th Dimension』(スターチャイルド)、モーニング娘。'14の編集盤『モーニング娘。'14 カップリングコレクション2』(zetima)、MARIAの2013年作『Detox』(SUMMIT)、Moe and ghostsの2012年作『幽霊たち』(UNKNOWNMIX)、COPPUの2011年作『Twilight』(in ditch)、Negiccoの2013年作『Melody Palette』(T-Palette)
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lyrical school “brand new day”

 

 この界隈の元締め……と言ってしまうと大袈裟ではありますが、〈ラップ専任アイドル〉というありそうでなかった境地を開拓し、定着させたのがこの6人組だということに異論はないでしょう——着々と認知を広げているlyrical schoolが、4か月ぶりのシングル“brand new day”を完成させました。

lyrical school brand new day T-Palette(2014)

 現体制になったリリスクとしての初めてのアルバム『date course』では、初顔合わせとなる多様なクリエイターを起用。先のシングル『わらって.net/Myかわいい日常たち』は共にイルリメ作でしたが、今回はさらなる意欲的な邂逅で……表題曲のトラックを担当したのは木村カエラらとの仕事で知られるNATSUMENAxSxE! そしてリリックを書き下ろしたのは、久々のソロ作『アカリタイトル1』に次いでULアスタラビスタでの作品もドシドシ続いているLITTLE。喋り口調に近いフロウもリリスクの大きな魅力のひとつでしたが、ライミングの固さにこだわったタイトなラップとギター・ループの牽引するトラックの絡みは、いままでになく勇ましい表情を6人から引き出しています。何と言うか……フレッシュでしょう!

 一方、カップリングの“Sing, Sing”は、リリスクの前身=tengal6時代から馴染みの泉水マサチェリー(元WEEKEND)による安定の味わい。なお、tofubeatsが“ひとりぼっちのラビリンス”を、Negiccoで知られるconnieが“リボンをきゅっと”をそれぞれリミックスした音源は初回限定盤Bにのみ収録ですよ! *轟ひろみ

 

▼関連作品

左から、lyrical schoolの2013年作『date course』(T-Palette)、LITTLEの2014年作『アカリタイトル1』(徳間ジャパン)
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[English Translation]

Study of the appeal and efficacy of female rap
By bounce

Like Japanese pop singer Ayumi Hamasaki having a crack at rapping on m-flo's latest album, or like popular idol group Momoiro Clover Z who was rapping to lyrics written by writer/editor/actor/comedian/rapper Seiko Ito newly announcing their upcoming collaborations with Japanese hip hop MC, Chinza Dopeness or track maker and MC, EVISBEATS, or like actually it was generally common practice for Hello! Project girls to include rap in their performances, it is already quite some time that not only up-for-challenge young idols but a large number of female artists have added rap into their options of vocal expressions, whether it be introducing some rap verses into the songs or doing the whole track in rap. In the meantime, it is also the case that so-called female MC s are gaining more traction from a wider range of audience.

 

So, if it isn't about the originality any more, it's probably more about who raps in what way nowadays... Here we will skip the evaluations of whether they sound proper hiphopish or not, but rather focus on how female 'speech' is being made to function effectively as a vocal tool, and explore how the allure is then converted into originalities in each piece of work, an excellent study when the scene has never been as vibrant as ever!

 

Related Works

left to right: m-flo's album 2014 "FUTURE IS WOW" (rhythm zone), Momoiro Clover Z's album 2013 "5th Dimension" (Starchild), Morning Musume。'14's compilation album "Morning Musume。'14 Coupling Collection 2" (zetima), MARIA's album 2013 "Detox" (SUMMIT)、Moe and ghosts' album 2012 "Yurei Tachi (meaning Ghosts)" (UNKNOWNMIX), COPPU's album 2011 "Twilight" (in ditch)、Negicco's album 2013 "Melody Palette" (T-Palette)

 


 

lyrical school "brand new day"
Written by Hiromi Go

This is the 'Brand New' school! A great song for the new season!!!!!!

 

Perhaps slightly over the top to call them the czar of the field, but nobody would possibly disagree to referring to them as the first 6 piece team to pioneer and establish the new field of "rapping idols" that surprisingly never existed until then. lyrical school who has been steadily gaining recognition has just completed their latest single in 4 months, "brand new day". 

lyrical school brand new day T-Palette(2014)

Their first album "date course" released by the current members lists many and various creators whom the members only met for the first time. The last single, "Waratte.net / My Kawaii Nichijotachi (meaning Smile.net / My Sweet Ordinaries)", were both written by Illreme, the hip hop musician from western Kansai area, but this time their ambitions seemed to have increased... The title track is done by AxSxE of hardcore free jazz band NATSUMEN, also famous for his works with Japanese artist Kaela Kimura, and the lyrics were freshly written by Japanese rapper LITTLE, currently in top shape with his ongoing releases from his special rap unit UL formed with MCU from Japanese hip hop group Kick the Can Crew, or the super grand 5MC+1DJ dream unit Hasta la Vista formed with members from Rip Slyme or Spontania. One of the charms of lyrical school was the rap-like-talking flow, but added to that this time, the tight rapping with strong emphasis on the rhyming intertwines perfectly with the tracks, carefully trailing guitar loops and bringing out the best gallantry of the six. A pretty new and fresh touch celebrating the new release. 

Meanwhile, the coupling track "Sing, Sing" will let the listener comfortably enjoy the trustworthy sounds produced by Sensui Masacherry (former member of WEEKEND), long-acquainted from their tengal6 (=precursor of current lyrical school) days. Don't miss the tracks, "Hitoribocchino Labyrinth (meaning The Lonely Labyrinth)" remixed by Japanese producer and DJ tofubeats, and "Ribon wo Kyutto (meaning Tighten up your Ribbon)" remixed by connie, the sound producer for Japanese idol unit, Negicco, only included in the first limited editions, version B!

 

Related Works

left to right: lyrical school's album 2013 "date course" (T-Palette), LITTLE's album 2014 "Akari Title 1" (Tokuma Japan)