4年ぶりの新作は、新しいチャレンジが目白押し。まずはグレッグ・ソーニア(ディアフーフ)、上水樽力チェンバーオーケストラ、鳥居真道(トリプルファイヤー)、小林うてな(D.A.N.ほか)など初顔合わせとなるアーティストが多数参加。さらに、曲ごとに違ったコンセプトで制作されていて、明和電気の創作楽器を使ったり、生オーケストラを再構築したり、ウェブを通じて世界中から募集した音源を組み立てたりとさまざま。初めて一発録りした曲も、まずオープンリールで録音して、その音源をさらに別のオープンリールで録るという凝りようだ。アイデアと手作業にかける熱量はこれまで以上だが、これだけ濃密なサウンドを息苦しく感じさせないのは、持ち前のしなやかなポップセンスのなせるワザ。コラボレートを通じて音の素材に異質な要素が加わったことも風通しの良さに繋がって、アヴァンギャルドとポップの間をアクロバティックに綱渡りするトクマル・サウンドの新境地とも言える傑作だ。
[English Translation]
Toss, Shugo Tokumaru’s first album in four years, is packed with new endeavours. First, The Japanese singer-songwriter tries his hand at many collaborations with the likes of Greg Saunier from Deerhoof, Chikara Uemizutaru Mini Chamber Orchestra, Masamichi Torii from Tokyo-based rock band Triple Fire and Utena Kobayashi, a support member for three-piece band D.A.N.. Then, each song is built around a different approach, turning to instruments handmade by interdisciplinary project Meiwa Denki, reconstructing a live orchestral sound and assembling demos Tokumaru amassed from across the world through an online campaign. His first attempt at recording in one take deploys two reel-to-reel tape decks. The sound maniac uses the second deck to recapture the recording on the first one. Despite his ever greatest zeal in taking new ideas and a rigorous approach, his characteristic pop sensibility helps keep these hefty tunes from feeling ponderous. The collaborations lend peculiar hues to his sonic palette, creating an open-minded quality. This is a monumental piece that marks Tokumaru’s new phase where he thrillingly walks on a tightrope, balancing avant-garde and pop.