決して廃れることがないもの――それがニューオーリンズ・ミュージックだ。ジャズ、ブルース、R&B、ファンク、ゴスペル、マーチング・ブラス・バンドほか、多数の影響が融合したニューオーリンズ・ミュージックは、ある種の昂揚感があるファンク、フレイヴァーや雰囲気、最高の経験ができるライヴで知られており、それは常に魂に響いてくるのだ。

日本や世界各地にファンがいて、その音楽を経験するためにわざわざニューオーリンズまで巡礼に行く人も大勢いる。いまやルイ・アームストロングリー・ドーシープロフェッサー・ロングヘアジェイムズ・ブッカーら大勢の巨匠たちがこの世を去り、その他かの地の象徴的なアーティストは高齢となっている。ファッツ・ドミノは87歳、ヒューイ・ピアノ・スミスは81歳、アート・ネヴィルアラン・トゥーサンは77歳、ドクター・ジョンアーマ・トーマスは74歳だ。しかし、ニューオーリンズ・ミュージックは元気に生き続けており、現地では多数の子供たちが幼少期から音楽を習い、往々にしてすでに具だくさんのガンボ(ルイジアナ州のスープ料理)のようなニューオリーンズ・ミュージックにさらなる味わいをもたらすことに貢献している。

ネヴィル・ブラザーズミーターズアール・キングやその他の偉人たちによって作られた音楽もよく持ちこたえているが、今回はニューオーリンズと世界を刺激している若いアーティストたちを紹介しよう。

 

トロンボーン・ショーティ

本名:トロイ・アンドリュースは、ジェシー・ヒル(“Ooh Poo Pah Doo”の作曲者)の孫にあたる29歳のアーティストだ。ブラス・バンドで演奏しながら育ち、レニー・クラヴィッツギャラクティックドクター・ジョンエリック・クラプトンとレコーディングを行い、U2エアロスミスジェフ・ベックとステージで共演し、ホワイトハウスで演奏を披露したこともある。2010年にはベン・エルマンのプロデュースによるアルバム『Backatown』をヴァーヴからリリースし、グラミー賞にノミネートされた。現在のニューオーリンズにおいて前途有望な、将来を期待されている人物だ。

トロンボーン・ショーティ“Hurricane Season”

 

ギャラクティック

メンバーがテュレーン大学在学時に結成され、いまや絶好調にノッているファンク・マシーンへと変貌を遂げた。シンガーを固定せず、ほとんどの曲がインストであるにもかかわらず、その人気はメジャーで広範囲に渡る。〈フジロック〉の〈GREEN STAGE〉出演時にはコリー・グローヴァーリヴィング・カラー)をゲスト・ヴォーカルに迎えた最高のパフォーマンスを行い、直近のメイシー・グレイとの共演も含めて数えきれないほどの演奏を披露してきたことで、日本でも有名になった。

ギャラクティック“Hey Na Na”
 

 

カーミット・ラフィンズ

中学時代にトランペットを始め、ニューオーリンズに根付くブラス・バンドの伝統に身を置きながら育ってきた。すでに高校時代にはトラディショナルなニューオーリンズ・サウンドに、より現代的なファンク要素を融合させたリヴァース・ブラス・バンドを結成。バンドの主要メンバーは、トレメ地区を拠点にするジョゼフ・J・クラーク高校の同級生たちで構成されていた。デビュー・アルバムは近所のバーでレコーディングを行い、アーフーリー・レコーズよりリリースしたが、後に大手のラウンダー・レコードへ移籍。多くのニューオーリンズのアーティストたちと同様、ソロ・アクトとして地元で毎週ライヴを開催し、長年に渡って木曜夜にVaughan's Loungeに出演。最近ではBlue Nileでもステージを行っている。

カーミット・ラフィンズ“If You’re A Viper”

 

ダンプスタファンク

キーボーディストのアイヴァン・ネヴィルアーロン・ネヴィルの息子)、イアン・ネヴィル、ベーシスト2名とかなりイケてる女性ドラマーのニッキー・グラスピーから成る〈2世ファンク〉のバンドだ。ニューオーリンズ・サウンドの洗礼を受けながら、ジェイムズ・ブラウンスライ・ストーンといったファンクの流派にも同調し、ジャム・バンド好きに人気がある。「ニューヨーク・タイムズ」紙は、〈ダンプスタファンクは、現在のニューオーリンズにおける最高のファンク・バンドだ〉と紹介している。

ダンプスタファンク“Dancin’ To The Truth”

 

ボーネラマ

トロンボーンを前面に押し出した異色なバンド構成を取っていて、得てして変わったものを受け入れるこの街にはぴったりだ。ハリー・コニックJrのバンドに所属していた2名のトロンボーン奏者によるサイド・プロジェクトとして始まり、徐々に自分たちの主体バンドへ発展していった。自分たちのライヴ演奏のほかには、ホーン・セクションはREMOK・ゴーアレック・オウンズワースクラップ・ユア・ハンズ・セイ・ヤー)など多数のメジャーなアーティストとレコーディングを行っている。

ボーネラマによるレッド・ツェッペリン“The Ocean”の演奏

 

アンダース・オズボーン

スウェーデン出身のマルチ・インストゥルメンタリスト・シンガー/ソングライターだが、ブルースに魅了されて85年にニューオーリンズへ移住。ジョニ・ミッチェルリトル・フィートとレゲエ全般にも影響を受けている。そのうちに地元で人気になり、ツアーを回るアーティストになった。さらに彼の楽曲も受け入れられるようになり、ジョニー・ラングは“Pleasin’ You”をレコーディングし、カントリー界の人気シンガーのティム・マッグロウは“Watch The Wind Blow By”でチャート1位の大ヒットを記録した。ソニーのOkeh Recordsシャナキー・レコードを経て、現在はアリゲーター・レコードに所属し、精力的にツアーを回っている。

アンダース・オズボーン“Pleasin’ You”

 

ジョン・クレアリー

UKのケント州からニューオーリンズに移住。R&B、ファンクの影響を受けるキーボーディスト/シンガーだが、最初はボニー・レイットのバンドの一員として有名になった。グラミーを受賞したタージ・マハルのアルバム『Senor Blues』に数曲提供し、演奏も担当している。2009年にジャズ・ギタリストのジョン・スコフィールドがニューオーリンズの影響を受けたアルバムをレコーディングするときには、制作メンバーとしてミーターズのベーシストであるジョージ・ポーターJr、キーボード/ヴォーカルにジョン・クレアリーを選んだ。ジョンはソロでも活動しているし、アブソリュート・モンスター・ジェントルマンという素晴らしいバンドでもプレイしている。膨大な音楽知識を誇るこの鍵盤奏者の巨匠は、すでにツアーで来日を何度か果たしているが、再来日が待ち遠しい。

ジョン・クレアリー“History Of New Orleans Piano”

 

ストゥープ・キッズ

ニューオーリンズを拠点に活動する若手バンド。メンバーの数人はテュレーン大学を卒業したばかりで、数人は在学中にもかかわらず、しっかりと地元で手堅いファン・ベースを築き上げ、いまや南部と東部をツアーで回り、人気を呼んでいる。ニューオーリンズ・ファンクに基づいているが、ドゥワップビーチ・ボーイズのようなハーモニーやラップを含めたクールなヴォーカルを加えることによって、ユニークな音楽を聴かせる。

ストゥープ・キッズ“Stoop Life”

 

ソウル・レベルズ

ドラマー2名とスーザフォン(チューバを改造した大型の低音金管楽器)奏者を含めた8人編成のブラス・バンドで、ニューオーリンズのマーチング・バンドにそのルーツがあるのは明白だ。幅広い音楽性を持ち、〈パブリック・エネミーとルイ・アームストロングの間にあるミッシング・リンク(=失われた環、つまり繋ぐ部分)〉と表現されたこともある。グリーンデイマリリン・マンソン(〈SUMMER SONIC〉では“Sweet Dreams (Are Made Of This)”の素晴らしい演奏を披露)、メタリカロバート・グラスパーストリング・チーズ・インシデントレタスと共演し、ステラ・マッカートニーのファッション・ショーでもパフォーマンスした。凄すぎる。

ソウル・レベルズ“Sweet Dreams”

 

ブラス・ア・ホリックス

〈ゴー・ゴー〉ファンクを演奏に採り入れている。バンド名からもわかる通り金管楽器を前面に押し出しながら、ドラム、パーカッション、ギター、キーボード(鹿児島出身のケイコ・コマキ)を含む9名編成。ほとんどの曲がカヴァーだが、ジョン・コルトレーンカニエ・ウェスト、ルイ・アームストロング、シンディ・ローパーなど何でもござれだ。

ブラス・ア・ホリックス“Jamming In Washington DC”

 

ジョン・バティステ

多くのルイジアナ州出身のミュージシャンがそうであるように、彼も音楽一家に生まれている。8歳でパーカッション、11歳でピアノを始め、ジュリアード音楽院に進学し、17歳でデビュー・アルバムをリリース。20歳ですでに海外ツアーを経験している。若い世代の音楽教育にも携わっており、ジャズ・シンガーのカサンドラ・ウィルソンとのコラボレーションも果たした。人気TVシリーズ「Treme」、スパイク・リー監督映画「Red Hook Summer」にも出演しており、9歳のときには日本の観光CMにも登場している。最近では超人気番組「The Late Show With Stephen Colbert」のバンド・リーダーとして、週5日ペースでTV画面にお目見えしている。

ジョン・バティステ“Express Yourself (Say Yes)”

 

ビッグ・フリーダ

彼女はまったくもって別物だ。女装家でゲイのフレデリック・ロスは、ヒップホップのジャンルであるシシー・バウンス・シーンにおける女王だ。トゥワーキングを発明し、人気のダンスに押し上げた人物としても名前が挙がる。“Gin In My System”“Azz Everywhere”が有名な曲だが、彼女が好む2つのテーマ――淫らになること、汚らわしくなることが描かれている。ビッグ・フリーダは大胆にも自身のレーベル=クイーン・ディーヴァ・ミュージックを立ち上げた後、ニューオーリンズにおける新旧の人気アーティストが参加するギャラクティックのアルバム『Ya-Kay-May』の収録曲“Double It”に参加したことで、よりメインストリームの聴衆に知られるようになった。ポスタル・サーヴィスマット&キムなど幅広いアーティストと全国ツアーを行い、ダイナミックなライヴ・パフォーマンスを披露している。2013年に自身が主役のリアリティー番組「Big Freedia: Queen of Bounce」がスタートしてからは広範囲に渡ってTV出演するようになった。

ビッグ・フリーダ“Explode”

 

New New Orleans

New Orleans music never goes out of fashion. It is a mixture of jazz, blues, R&B, funk, gospel, marching brass bands and numerous other influences. New Orleans music carries a certain uplifting funk, flavor and feel, best experienced live, but always good for the soul. It has fans in Japan and every corner of the earth, and many make pilgrimages to New Orleans to experience there. A number of the masters- Louis Armstrong, Lee Dorsey, Professor Longhair, James Booker have passed on. Other New Orleans icons are well into senior citizenship- Fats Domino is 87, Huey “Piano” Smith is 81, Art Neville and Allen Toussaint are 77, and Dr. John and Irma Thomas are 74. But New Orleans music is alive and well, with many kids there learning music from an early age, and often adding in their own bits to the already rich gumbo that is New Orleans music. While the music created by the Neville Brothers, the Meters, Earl King and other New Orleans greats still holds up well, here is a look at the younger generation still stirring up New Orleans and the world with their music.

Trombone Shorty was born Troy Andrews, the grandson of Jessie Hill (who wrote “Ooh Poo Pah Doo”) now just 29, he grew up playing in brass bands, has recorded with Lenny Kravitz, Galactic , Dr, John and Eric Clapton, shared stages with U2, Aerosmith and Jeff Beck, and played the White House. He made the Grammy nominated Ben Ellman produced album “Backatown” (Verve) in 2010, and is something of the golden boy of New Orleans now.

 

Galactic started while the members were attending Tulane University, and are now a well-oiled funk machine. They enjoy major and far-reaching popularity despite having no fixed long term singer, and most often playing instrumentals. The band have become well known in Japan, having played thru numerous times, including a superb performance on the Green Stage at Fuji Rock with Cory Glover (Living Color) guesting on vocals, and more recently with Macy Gray.

 

Kermit Ruffins began playing trumpet in junior high, and grew up in the New Orleans brass band tradition. While still in high school he co-founded the Rebirth Brass Band, who mix traditional New Orleans sounds with more modern funk elements. The group consisted primarily of school mates at Joseph S. Clark High School based in the Treme neighborhood. Their debut was recorded in a neighborhood bar, and released on Arhoolie, and later they moved onto the larger Rounder Records. As a solo artist, like many other New Orleans artists, he has a local regular weekly gig, for many years Thursday night at Vaughn’s, and more recently at the Blue Nile.

 

Dumpstaphunk are second generation funk, led by keyboardist Ivan Neville (son of Aaron), and including Ian Neville, two bassists, and a bad-assed female drummer, Nikki Glaspie. While baptized by the New Orleans sound, the band also goes with the James Brown/Sly Stone school of funk, and has caught on with the “jam band” crowd. The New York Times says "Dumpstaphunk is the best funk band from New Orleans right now.”

 

Bonerama feature a trombone playing front line, an unorthodox line-up, for a city that often embraces the unusual. They started as a side project by two trombone players in Harry Connick Jr.’s band, and developed into their own musical force. In addition to playing their own gigs, the horn section has recorded with a number of major artists, including R.E.M., OK Go and Alec Ounsworth.

 

Anders Osborne is a Swedish multi-instrumentalist singer/songwriter who became obsessed with the blues and relocated to New Orleans in 1985. His influences also include Joni Mitchell, Little Feat and reggae in general. He became popular with locals and also a popular touring artist. In addition, his songs themselves were embraced, Jonny Lang recorded “Pleasin’ You” and country star Tim McGraw had a #1 smash with “Watch the Wind Blow By”. He has recorded for Sony’s Okeh label, Shanachie and currently Alligator, and tours often.

 

Jon Cleary is another New Orleans immigrant, hailing originally from Kent, UK. He is a r&b and funk geared keyboardist/ singer, who first became well known as a member of Bonnie Raitt’s band. He also played on, and wrote some of the songs on Taj Mahal’s Grammy award winning album “Senor Blues”. In 2009 jazz guitarist John Scofield decided to record a New Orleans geared album, and chose as sidemen the Meters bassist George Porter Jr., and Cleary on keys and vocals. Cleary sometimes plays solo, and sometimes with an excellent band called the Absolute Monster Gentlemen. A master piano player with an encyclopedic knowledge of music, he has toured through Japan a few times and hopefully will return soon.

 

Stoop Kids are a young New Orleans based band, in fact some members just graduated from Tulane University. But even while some members were in school they have managed to build up a solid following in New Orleans, and are a popular touring band throughout the South and East. Stoop Kids have a sound based on New Orleans funk, but make theirs unique by adding cool vocal touches, including doo wop, Beach Boys -like harmonies, and rap.

 

Soul Rebels clearly have roots in New Orleans marching bands, being an eight piece brass band that includes two drummers and a sousaphone. They have a wide range of material and have been called the “missing link between Public Enemy and Louis Armstrong”. Soul Rebels have played with Green Day, Marilyn Manson (including at Summer Sonic where they played a great version of “Sweet Dreams”), Metallica, Robert Glasper, String Cheese Incident and Lettuce, and performed at a Stella McCartney fashion show. Wicked.

 

Brass-A-Holics bring “Go-Go” funk to the mix. As the name implies, the nine piece band have a brass front line, but also drums, percussion, guitars, and Keiko Komaki of Kagoshima on keys. Their set is largely covers and can include anything from John Coltrane to Kanye West to Louis Armstrong to Cyndi Lauper.

 

Jon Batiste, like many Louisiana musicians comes from a family of musicians. He began playing percussion at 8, piano at 11, studied at Juilliard, released his first album at 17 and was touring the world at 20. He is also involved in music education for youth, and has collaborated with jazz singer Cassandra Wilson. He has also appeared on the hit TV program “Treme”, in the Spike Lee movie “Red Hook Summer”, and when just aged nine in a Japanese tourism CM. Recently he became the bandleader for the very popular “The Late Show With Stephen Colbert”, where he can be seen five nights a week.

 

Big Freedia- is a whole ‘nother thing. A gay man born Frederick Ross, who dresses as a woman, she is a leading force in the hip-hop sub-genre “sissy bounce” movement, and is credited by some as inventing or popularizing “twerking”. Her well known tracks include “Gin In My System” and “Azz Everywhere”, about two of her favorite topics, getting loose and getting nasty. The flamboyant Big Freedia records for her own Queen Diva label, and guested on the Galactic track “Double It” on their album “Ya-Kay-May” which was filled with New Orleans stars new and old, and helped bring her to a more mainstream audience. Since she has toured America with a wide range of artists including Postal Service and Matt & Kim. A dynamic live performer, in America she has appeared extensively on TV, from 2013 with her own show “Big Freedia: Queen of Bounce”.