UKで活動する黒人女性歌手ということで、いわゆるUKソウル的な先入観を抱く向きもあるかもしれませんが、エスカはアフリカの民族性を受け継いだシンガー・ソングライターで、実にスケールの大きな才能の持ち主。90年代後半からコートニー・パインやニティン・ソーニーらの曲に参加するなど活動歴は長いようですが、昨年のマーキュリー・プライズにノミネートされたことで俄然注目が集まったのがこのファースト・アルバム。フォーキーな意匠を基調にストリングスや絶妙なコーラスも加えたサウンドと、広い音域で自由な歌唱を響かせる彼女の歌声は透明感のあるソウルに満ち溢れていて、〈ジャンルを超越した霊歌〉という雰囲気に包み込まれます。彼女の良さを活かし切ったマシュー・ハーバートやデイヴ・オクム、ルイス・ハケット(オウニー・シゴマ・バンド)のプロデュース・ワークも見事。ミシェル・ンデゲオチェロやビョーク、ジュリア・ホルターあたりが好きな人はぜひ聴いてみてほしいです。
[English Translation]
'A black female singer based in the UK' may give you a biased impression of so-called UK Soul, but ESKA is a hugely gifted singer-songwriter who inherits the ethnic characteristics of Africa. Although she has had a long career in music since the late '90s, including taking part in works by Courtney Pine (British jazz musician) and Nitin Sawhney (British Indian musician, producer and composer), she gathered considerable attention when this first album was nominated for Mercury Prize last year. The sound based on folky music with added strings and finely-tuned chorus, along with her unconstrained singing covering a wide vocal range that is full of crystal clear soul, enfolds listeners in the 'spiritual songs that transcend genre.' The consummate production techniques of such producers as Matthew Herbert (British producer, electronic musician, dj, jazz composer), Dave Okumu (singer and guitarist best known for fronting the critically acclaimed band The Invisible) and Louis Hackett (of Owiny Sigoma Band) have gotten the best out of her. Those who like Meshell Ndegeocello (American singer-songwriter, rapper, bassist, and vocalist), Björk (Icelandic singer-songwriter) or Julia Holter (American singer, songwriter, record producer, composer and artist) really must listen to this album.
アフリカの民族性受け継ぐSSWのエスカの初作は、〈ジャンルを超越した霊歌〉的雰囲気の歌声が◎&ハーバートらのプロデュース仕事も見事
Naim Edge/Pヴァイン