早くも〈孤高〉と呼びたくなる佇まい、ミツメが心地良い気怠さそのままに独自のバンド・サウンド完成させた新アルバム『A Long Day』

2016.06.09

スタジオワークを追求した『ささやき』から一転、音数を絞ったミニマルなアンサンブルを志向した昨年のEP『めまい』を経て、生演奏による独自のバンド・サウンドを完成させたのが本作だと言えよう。この4人のチャームである心地良い気怠さはそのままに、これまでより少しだけBPMを上げ、リズムはよりファンキーに変化。また、クランチ気味の2本のギターはカッティングを軸にしつつ、曲によって多彩に絡み合い、ときにはそれぞれのフレーズを奏で、楽曲にさまざまな表情をつけていく。キャッチーなコーラスが耳に残る“あこがれ”や、長尺のサイケデリック・ジャムを聴かせる“漂う船”など、ミツメを聴いて〈すぐにライヴが見たい!〉と思ったのは初めてかも。さらには、スピードを強要してくるような現代に対し、文字通りの〈長い一日〉をじっくりと描いた構成も素晴らしく、その独自にして、早くも〈孤高〉とすら呼びたくなるような佇まいは、ちょうど20年前に『LONG SEASON』を発表したあのバンドを連想させる。


[English Translation]
mitsume  "A Long Day"

In complete contrast to "Sasayaki (meaning Whisper)," which explored the possibility of studio work, last year's "Memai (meaning Vertigo)" EP drifted towards the world of patient minimalistic ensemble. It is followed by "A Long Day," a culmination of mitsume's characteristic live band instrumentation. Maintaining the charm of their languor, the pacing of the four-piece band gains speed, their rhythm funkier. Also, two crunchy guitars focus on hand muting. They intertwine each other in various ways according to the song, at times strumming individual phrases and lending diverse qualities. The catchy, haunting chorus of "Akogare (meaning Longing)" and the lengthy psychedelic jam of "Tadayou Fune (meaning Drifting Ship)" get the listener craving for the band on stage; I might never have had such an urgent desire from mitsume's productions to date. As opposed to the speed-driven modern life, the album lives up to its title, creating a well-structured narrative that depicts "a long day." Unique and already suitable to be called a maverick, mitsume's presence recalls the legendary band that released "Long Season" exactly two decades ago.

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