11年ぶりのオリジナル・アルバム。だが、近年は旺盛にシングル・リリースとライヴを展開してきたわけで、それらの総決算とも位置付けられる本作に〈復活作〉のような形容は相応しくないだろう。AOR的な洗練を纏った冒頭の“できるだけ純情でいたい”が流れ出した瞬間、傑作の予感に包まれるのだが、いまの岡村ちゃんならそれも至極納得……と思えることが嬉しい。従来のファンク趣味をミニマルなダンス・ミュージックと交配することでアップデートしたサウンドは、前作『Me-imi』を受け継いだものと言えるが、個々の楽曲はよりポップに磨き上げられ、軽やかな表情を際立たせている。リリックには〈青春〉や〈恋愛〉へのオブセッションが変わらず張り付いているものの、今作には総じて健やかな印象があり、そこに新たなモードも見い出せるのだ。既発曲がアルバムのなかでまたフレッシュな輝きを獲得しているのも素晴らしく、とりわけハウシーな“新時代思想”から“ラブメッセージ”へ繋がる瞬間の昂揚感たるや!
[English Translation]
Yasuyuki Okamura "Koufuku (meaning Happiness)"
Despite being Okamura's first original album in eleven years, “Koufuku (meaning Happiness)” is not so much a comeback as the culmination of a spate of recent singles and live performances. As the album starts with the refined AOR opener, “Dekirudake Junjo De Itai (meaning I wanna be as naïve as possible),” you can immediately sense the prospect of a masterpiece. Seeing the singer-songwriter’s current musical capability, which I’m personally proud of, it totally makes sense. Crossbreeding his characteristic interest in funk with minimalistic dance music, his updated sound picks up where the previous album, “Me-imi”, left off, and each track is refined into pop highlighting his light touch. While the lyrics are still haunted by youth and love, the album feels delightful on the whole, hinting at a different side to his creativity. With his past songs holding together nicely, refreshing charm shines through in the album, not least because of the euphoric moment when housey “Shinjidai Shiso (meaning Thought In New Era)” segues into “Love Message.”
岡村靖幸、従来のファンク趣味をミニマルなダンス音楽と交配しサウンドはよりポップに&リリックにも新モード窺える11年ぶりオリジナル作
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